MySkills Blog

Jak zadbać o swoją markę osobistą?

on 10 kwietnia 2017 No comments

Nie da się zrobić drugi raz pierwszego wrażenia. Niby o tym wiemy, ale często zapominamy. Codziennie jesteśmy oceniani przez wielu ludzi, zarówno on-, jak i offline. Nie ma znaczenia to, ile masz lat, czym zajmujesz się zawodowo i jakie są Twoje plany na przyszłość. Twoja marka osobista może przynieść Ci wiele korzyści, jeśli tylko odpowiednio nią pokierujesz.

Koncepcja marki osobistej została określona przez Toma Petersa w 1997 roku, który w swojej książce „The Brand called you” napisał: „Bez względu na to, ile mamy lat, jakie zajmujemy stanowisko i w jakiej branży pracujemy, wszyscy musimy sobie uświadomić, jak ważny jest branding. Jesteśmy dyrektorami generalnymi własnych firm(…). We współczesnym świecie biznesu naszym najważniejszym zadaniem jest promowanie marki „Ty”. (…) Ty jesteś marką. To Ty kierujesz swoją marką… Musisz zacząć myśleć o sobie inaczej. Nie jesteś pracownikiem, nie należysz  do żadnej organizacji na stałe, nie określa Cię opis Twego stanowiska, nie sprowadzasz się tylko do niego. (…)

Stanowisko dyrektora generalnego firmy Ja Sp. z o.o. zobowiązuje Cię do rozwijania samego siebie, promowania siebie i podejmowania działań, które zapewnią Ci zainteresowanie rynku”.

Z opisu wynika, że każdy z nas tworzy swoją osobistą markę. Tworzy ją cały zbiór elementów, w skład którego wchodzi nasze zachowanie, wygląd zewnętrzny, środowisko, którym się otaczamy, sposób prezentowania siebie w sieci i wiele innych aspektów.

Twoja marka osobista to wrażenie, jakie pozostawiasz po sobie. Pierwsza myśl na Twój temat, która pojawia się w głowie osób z Twojego otoczenia. Marka osobista to innymi słowy – Twoja reputacja. Doskonale obrazują to słowa Jeffa Bezosa – twórcy i prezesa Amazon: „Marka osobista to to, co ludzie o tobie mówią, gdy wychodzisz z pokoju”.

Dlatego świadome budowanie marki osobistej może pomóc Ci w wielu obszarach życia – zarówno w sferze biznesowej, jak i prywatnej. I nie chodzi tu o tworzenie sztucznego wizerunku, który nijak ma się do Twojego prawdziwego „ja”. Chodzi tu o wydobycie Twoich najlepszych cech, przemienienie ich w atut i pokazanie światu jako coś, co jest Twoją wizytówką. Marka osobista musi być autentyczna i spójna. Musi prezentować Ciebie bez udawania kogoś, kim nie jesteś. Tylko wtedy masz szansę wzbudzić zaufanie, które odgrywa ogromną rolę w budowaniu wizerunku.

Musisz mieć świadomość, że budowanie marki osobistej to proces długofalowy. Jeśli zależy Ci na świadomym stworzeniu siebie jako marki i na czerpaniu korzyści z tego faktu, powinieneś zacząć od samych podstaw – od zbudowania strategii swojej marki. Zawsze jest dobry moment, by to zrobić. Nie ma znaczenia, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki na rynku pracy czy jesteś już ekspertem w swojej branży. Silna marka osobista niesie za sobą wiele korzyści, dlatego zadbaj o wrażenie, jakie po sobie zostawiasz, aby zwiększyć swoją atrakcyjność zarówno na rynku pracy, jak i w każdym środowisku, na którym Ci zależy.

Anna WojciechowskaJak zadbać o swoją markę osobistą?

Related Posts

Take a look at these posts