W obecnych czasach, hasłem które nam króluje jest „wyróżnij się, albo zgiń”. Z uwagi na ogromną konkurencję zarówno w przypadku szukania pracy, jak i pozyskiwania klientów, należy zwrócić szczególną uwagę na stworzenie swojej marki osobistej. Skuteczny personal branding pozwoli w prosty sposób zakomunikować kim jestem, do kogo i co mówię.
Aby lepiej zrozumieć, czym jest personal branding, warto zapoznać się z definicją stworzoną przez Dana Schwabela w jego książce Personal Branding 2.0. Cztery kroki do zbudowania osobistej. Według Schwabela branding personalny jest procesem, który polega na tym, że „jednostki i przedsiębiorcy indywidualizują się oraz wyróżniają z tłumu i przedstawiają wartość – w sferze profesjonalnej lub osobistej – zasobów i kompetencji, do których jako jedyni mają dostęp”. Pisze również, że „proces ten realizują różnymi kanałami, prezentując spójny komunikat i wizerunek, aby osiągnąć wyznaczony cel. W ten sposób jednostka może ugruntować swoją wartość jako specjalista w danej dziedzinie, zapracować na swoją wiarygodność, rozwinąć karierę i nabrać pewności siebie”.
Idea ta powoli zdobywała zwolenników, aż do 2000 roku, kiedy to w skutek rozwoju społeczności internetowych, zauważono jej prawdziwy rozkwit. Dostrzeżono wiele zalet komunikacyjnych płynących z social mediów, chętnie zaczęto dzielić się wydarzeniami ze swojego życia. Dzięki ogromnemu rozwojowi Facebooka, dostrzeżono jednocześnie, że dostępność swoich danych w Internecie ma jednocześnie swoje plusy i minusy. Zaczęto rozumieć, że każdy z nas ma realny wpływ na sposób, w jaki przedstawia siebie w Internecie i to, w którym kierunku nasz wizerunek zacznie zmierzać, leży w rękach każdego z nas.
Rola e-reputacji ma obecnie ogromne znaczenie. Wynika to przede wszystkim ze zrozumienia, że żyjemy w czasach szybkiej informacji – wystarczy wpisać jakiekolwiek nazwisko w wyszukiwarce, by wiedzieć na temat danej osoby wystarczająco wiele, by np. podjąć decyzję o podjęciu współpracy. Świadomość tego zjawiska powinny mieć przede wszystkim osoby, które poważanie podchodzą do tworzenia swojego profesjonalnego wizerunku w sieci. Poznanie odpowiednich technik daje bowiem gwarancję zbudowania autentycznego wizerunku, który bez wątpienia wpłynie na zawodowy sukces.
Autentyczność
Zaczynając świadomą przygodę z personal brandingiem należy pamiętać, że budowanie wizerunku powinno przede wszystkim opierać się na autentyczności. Istotą jest budowanie spójnego obrazu siebie, który jest nie tylko prawdziwy, ale i unikatowy, ponieważ autentyczna marka to silna marka.
Dzięki odpowiednio ukształtowanemu wizerunkowi, zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym, można nie tylko skutecznie odróżnić się na tle konkurencji, ale przede wszystkim podkreślić swój profesjonalizm i budować pozycję eksperta, a tym samym w znacznym stopniu mieć realny wpływ na ścieżkę swojej kariery. Aby tego dokonać, należy w klarowny sposób zakomunikować, kim się jest, dokąd się zmierza oraz co ma się do zaoferowania innym. Ważny w tym przypadku jest dobór narzędzi i sposób mówienia o swoich umiejętnościach, aby osiągnąć pozytywną rozpoznawalność.
Wybór kanałów komunikacyjnych jest szeroki, lecz warto przede wszystkim zwrócić uwagę na działania internetowe. Główną ich zaletą jest zasięg i prędkość przesyłania informacji. Na szczególną uwagę zasługują przede wszystkim:
- portale społecznościowe (MySkills, Facebook, Twitter, LinkedIn, GoldenLine),
- blogi,
- fora dyskusyjne.
Zanim podejmie się jednak jakiekolwiek działania związane z celowym budowaniem swojego wizerunku, na początku warto odpowiedzieć sobie na pytania: jaka jest moja sytuacja wyjściowa, jakie są moje (mierzalne) cele komunikacji, do kogo chcę skierować swój komunikat, co będzie głównym tematem moich wypowiedzi oraz z jakich narzędzi zamierzam korzystać. Na koniec warto zaplanować harmonogram planowanych działań oraz wprowadzić swoje pomysły w życie.
Bibliografia:
Montoya P., The Brand Called You
Rampersad H., TY – marka inna niż wszystkie, Onepress
Schawbel D., Personal Branding 2.0, Onepress