MySkills Blog

Freelancer – szkoleniowiec: ile kosztuje prowadzenie takiej działalności?

on 19 listopada 2015 No comments

Freelancer – szkoleniowiec może odetchnąć z ulgą, gdyż nastały dobre czasy dla branży szkoleniowej. Coraz więcej firm decyduje się na uczestnictwo w szkoleniach, a sami pracownicy chętnie korzystają z kursów, aby podnosić swoje kwalifikacje. Popularność zyskuje również coaching. Tymczasem w Polsce działa zaledwie kilka tysięcy zarejestrowanych trenerów – co oznacza, że wciąż jest miejsce na nowych. Czy łatwo prowadzi się taki biznes?

Wzrost popytu

Rynek szkoleniowy w Polsce dynamicznie się rozwija. Wg badań CIPD w Wielkiej Brytanii blisko 80% badanych przyznało, że ich firmy korzystają z coachingu jako narzędzia podnoszenia kwalifikacji pracowników. Taki trend zaczyna być widoczny również w Polsce i innych krajach UE, gdzie z coachingu, szkoleń, kursów i warsztatów korzysta coraz więcej firm – nie tylko duże korporacje, ale też mniejsze przedsiębiorstwa (głównie działy sprzedaży i HR) i instytucje publiczne. Mają w czym wybierać: od popularnego ostatnio coachingu kariery i wizerunku, po szkolenia z obsługi wniosków o dotacje unijne i całą gamę specjalizacji biznesowych.

Ile freelancer może zarobić prowadząc własną firmę?

Wszystko zależy od doświadczenia szkoleniowca, jego specjalizacji, miasta, klienta czy samego rodzaju szkolenia. Niektórzy szkoleniowcy wyceniają godzinę swojego szkolenia między 80 zł a 300 zł, inni nawet na kilka tysięcy (szkolenie dla korporacji lub wystąpienie na konferencji). Jeden dzień szkolenia zamkniętego dla firmy kosztuje dziś zazwyczaj od 1000 zł do 2000 zł. Coraz więcej szkoleniowców decyduje się na tzw. pakiety, czyli sprzedawanie kilku konsultacji lub szkoleń na raz, zamiast jednorazowych sesji.

O zarobkach w branży szkoleniowej krążą legendy. Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń firmy Sedlak & Sedlak, średnia zarobków trenerów w Polsce wynosi ponad 4000 zł.

Od czego zacząć?

Zawód szkoleniowca w Polsce charakteryzuje się niskim progiem wejścia – aby nim zostać nie trzeba zazwyczaj żadnych uprawnień (wyjątkiem są ścisłe specjalizacje, np. bhp). Nie potrzeba też dużych pieniędzy na start.Większość szkoleniowców prowadzi własne, jednoosobowe działalności, albo pracuje w mikroprzedsiębiorstwach.Przed podjęciem decyzji o założeniu firmy warto dokładnie zastanowić się nad specjalizacją i tym, do kogo chcemy adresować swoje usługi. Następnie dobrze jest sprawdzić zapotrzebowanie na rynku i ewentualną konkurencję. Na sam koniec warto samemu udać się na kilka szkoleń (najlepiej u konkurencji), aby zobaczyć jak to wygląda od praktycznej strony.

Rejestracja firmy – kiedy konieczna?

Zazwyczaj od razu, mimo że polskie przepisy nie określają dokładnie momentu, w którym trzeba założyć działalność gospodarczą. O tym, czy należy dokonać rejestracji nie decyduje granica osiągniętego przychodu czy też dochodu (zarobku). Sprzedawca nie musi nawet w ogóle osiągać przychodu. Natomiast według prawa, samo prowadzenie działalności zarobkowej „w sposób zorganizowany i ciągły” obliguje podatnika do zarejestrowania firmy.

Działalność jest wykonywana w sposób zorganizowany, jeśli przedsiębiorca podejmie jakieś czynności, aby ją zorganizować, np. założy firmową stronę internetową, zamieści ogłoszenie albo nawiąże kontakty biznesowe. A jeśli sprzedaż się powtarza (nie jest incydentalna), to mówimy o prowadzeniu działalności w sposób ciągły.

Rejestr Instytucji Szkoleniowych – jakie opłaty?

Niektórzy szkoleniowcy chcąc założyć firmę, będą musieli złożyć wniosek o wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, prowadzony przez Wojewódzki Urząd Pracy. Dotyczy to firm, które zamierzają prowadzić szkolenia finansowane ze środków publicznych, skierowane do osób bezrobotnych i poszukujących pracy. Wpis do rejestru jest bezpłatny.

Ile kosztuje prowadzenie firmy szkoleniowej?

Rejestracja firmy i wpis do CEIDG nie wiążą się z żadnymi opłatami. Od tego momentu trzeba jednak co miesiąc opłacać obowiązkowy ZUS – w 2015 roku od 434,02 zł (tzw. mały ZUS bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego) do 1095,37 zł (tzw. duży ZUS z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym); kwota ta co roku ulega zwiększeniu. Na tzw. mały ZUS mogą liczyć osoby, które nie prowadziły działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy i nie będą świadczyć usług na rzecz byłego pracodawcy (umowa o pracę w tym samym zakresie, co działalność).Z prowadzeniem firmy szkoleniowej wiążą się także dodatkowe koszty, np. koszty obsługi księgowej, marketingu, dojazdu do klienta (koszt paliwa i zużycia samochodu), zakupu sprzętu i wynajmu lokalu (lub sal szkoleniowych). Jeśli chcemy zatrudnić pracownika, to koszt całkowity, jaki ponosi pracodawca przy zatrudnieniu pracownika na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem równym minimalnej krajowej, obecnie 1.750,00 zł brutto, wynosi 2.112,96 zł miesięcznie. Do tego dochodzą szkolenia bhp i badania okresowe.

Zestawienie kosztów prowadzenia firmy szkoleniowej

Dla przykładu weźmy małą, jednoosobową firmę szkoleniową prowadzoną w średniej wielkości mieście. Przedsiębiorcy przysługuje mały ZUS. Siedzibą firmy będzie mieszkanie właściciela, a szkolenia będą prowadzone w wynajmowanych salach lub bezpośrednio u klienta. Do dojazdów przedsiębiorca wykorzysta swój prywatny samochód.

W zestawieniu ujęto ceny brutto, w zaokrągleniu do pełnych kwot:

  • ZUS: 434 zł – 446 zł /mc
  • księgowość: 100 zł /mc,
  • strona internetowa: 600 zł,
  • materiały biurowe: 150 zł,
  • czynsz za wynajem sali: 80 zł /godzina,
  • abonament telefoniczny i Internet: 110 zł /mc,
  • paliwo: 400 zł/mc,
  • rzutnik: 400 zł (sale są zazwyczaj wyposażone, ale warto mieć awaryjny),
  • marketing: 600 zł /mc.

Na start potrzeba więc około 3000 zł, a comiesięczne koszty będą wynosić blisko 1800 zł. Koszty mogą się oczywiście zmienić w zależności od tego, jak często będzie się wynajmować sale, ile pieniędzy wyda się na marketing i jak często będzie się jeździć do klienta. Są jednak stosunkowo nieduże w porównaniu do innych biznesów.

W każdej firmie szkoleniowej jednym z największych wydatków (zwłaszcza na początku) są wydatki na marketing. Aby firma zaczęła zarabiać musi jakoś dotrzeć do klientów. Potrzebuje więc reklamy. A tu możliwości jest sporo: od reklamy w Google AdWords, na Facebooku i Linkedinie po tradycyjne ulotki i sprzedaż telefoniczną – w zależności od rodzaju sprzedawanych szkoleń i klientów, do jakich są one skierowane.

Warto pamiętać, że wydatki firmowe można ująć w kosztach (np. czynsz, media, usługi księgowe czy czasopisma branżowe), jeśli są udokumentowane fakturą lub rachunkiem. Dzięki temu firma może później zapłacić niższy podatek dochodowy.

Na zakończenie

Własna firma szkoleniowa może być dobrym pomysłem na biznes zarówno dla początkujących, jak i dla osób, które mają już jakieś doświadczenie. Przedsiębiorczy trenerzy docenią z pewnością elastyczność i niezależność, jaką daje prowadzenie własnej działalności, a także możliwość nieustannego poszerzania wiedzy i szansę na duże zarobki. Jeśli więc ma się pomysł na biznes, to zdecydowanie warto zacząć działać.

Koszty związane z prowadzeniem firmy szkoleniowej.

Artykuł przygotowany przez serwis księgowości internetowej ifirma.pl
Anna WojciechowskaFreelancer – szkoleniowiec: ile kosztuje prowadzenie takiej działalności?

Related Posts

Take a look at these posts