MySkills Blog

Cechy i kompetencje prawdziwego lidera

on 21 stycznia 2017 No comments


Czy zastanawiało Cię kiedyś, jakie cechy i kompetencje wyróżniają osoby, które są prawdziwymi liderami? Jakie zachowania są charakterystyczne u tych, którzy stoją na czele wydajnych zespołów? I wreszcie, jakie postawy są wspólne u prawdziwych liderów, których wybiera grupa?

Doświadczenie zawodowe to jedno. Wiedza na temat  produktu i usługi, branży oraz ogólna na temat wykonywanego zawodu to drugie. Jednak sama wiedza i doświadczenie nie wyróżnia liderów. Jest to norma, którą powinien spełniać każdy pracownik na danym stanowisku. W czym więc tkwi tajemnica?

Kompetencje miękkie

Prawdziwy lider wyróżnia się przede wszystkim postawą. Wyróżnia go szereg kompetencji miękkich, których nikt nie uczy w szkole. Niektórzy kompetencje miękkie szlifowali dzięki swoim rodzicom, inni mieli od urodzenia w sobie „to coś”. Fakt jest faktem, że są to umiejętności, które można (i należy) szlifować. Mowa przede wszystkim o: asertywności, umiejętności zarządzania zespołem, zdolności do negocjacji oraz rozwiązywania sporów. Są to kompetencje komunikacyjne, którymi powinien odznaczać się każdy, kto marzy o staniu na czele zespołu.

Lider wymaga przede wszystkim od siebie

Prawdziwy lider stoi na czele zespołu i swoim przykładem inspiruje do działania. Wymaga od innych, ale przede wszystkim wymaga od siebie. Umiejętnie rozdziela zadania w zespole, jednak nie czyni z członków grupy swoich podwładnych – w tym czasie, kiedy inni pracują, nie siedzi z założonymi rękoma, tylko nieustannie stara się poprawić jakość pracy swoją i innych. Wytycza kierunek, w którym grupa będzie podążać.

Lider jest dobrym obserwatorem i otacza się lepszymi od siebie

Prawdziwy lider zna ludzi, z którymi pracuje – obserwuje ich i rozumie. Na tej podstawie dopasowuje odpowiednie zadanie do odpowiedniej osoby, zastanawiając się, która z osób ma najlepsze cechy i kompetencje, by zająć się określonym zadaniem. Jest to również osoba, która rozumie, że najlepsze wyniki osiąga się tylko, gdy w zespole ma się najlepszych ludzi. Dlatego nie udaje, że zna się na wszystkim najlepiej. Otacza się ludźmi, którzy są ekspertami w danej dziedzinie – jeśli każdy będzie wykonywać swoje zadanie na 200%, skorzysta na tym cały zespół.

Lider wie, kiedy zganić i wie, kiedy pochwalić

To, co odróżnia zwykłych menedżerów od prawdziwych liderów, to fakt, że lider nie zakłada, że dobrze wykonane zadanie jest obowiązkiem drugiego człowieka. Rozumie, że zdarzają się gorsze dni i nikt nie jest w stanie pracować cały czas na najwyższych obrotach. Taka osoba doskonale zna swój zespół i wie, kiedy i w jaki sposób należy reagować. Wie, na kogo zadziała metoda kija, a na kogo metoda marchewki. Dodatkowo nie jest osobą, która jedynie czeka na źle wykonane zadanie, aby skarcić pracownika. Dobry lider przede wszystkim potrafi pochwalić i zmotywować swój zespół. Uczy, by nie bać się popełniać błędy i pomaga wyciągać odpowiednie wnioski, aby w przyszłości takie błędy już się nie powtarzały.

Lider przede wszystkim działa

Liderem nie musi być najgłośniejsza osoba w grupie, która dużo mówi i lubi być na świeczniku. Prawdziwy lider może być małomówny, lecz musi mieć charyzmę. Musi wiedzieć, czego chce od siebie i od zespołu. Wyznacza cele, określa strategię i przystępuje do jej realizacji. Lider przede wszystkim działa i do tego działania potrafi zmotywować swoich współpracowników. Potrafi sprawić, że każdy w zespole czuje się wyjątkowo, bez względu na staż pracy i obejmowane stanowisko.

Anna WojciechowskaCechy i kompetencje prawdziwego lidera

Related Posts

Take a look at these posts