Cechy i rodzaje kompetencji
Baza wiedzy
Cechy kompetencji[1]
- Złożoność – kompetencje składają się z wielu elementów; aby przekładały się na efektywność działania, muszą funkcjonować w połączeniu.
- Operacyjność i celowość –kompetencje muszą odnosić się do konkretnego działania i muszą być rozpatrywane w kontekście celu.
- Sytuacyjność – aby mówić o osobie kompetentnej w danej dziedzinie, musi być ona zdolna do swobodnego działania w zmieniającym się otoczeniu.
- Zmienność – kompetencje mogą być dostosowywane do celów organizacji, można na nie oddziaływać.
- Mierzalność – kompetencjom można przypisywać różne poziomy
Rodzaje kompetencji[2]:
- Kompetencje zawodowe – charakterystyczne dla określonych zawodów lub pełnionych funkcji, które kształtowały się na przestrzeni lat. Można wyróżnić kompetencje lekarza, nauczyciela, prawnika. Kompetencje te są charakterystyczne dla wszystkich przedstawicieli poszczególnych zawodów.
- Kompetencje stanowiskowe – są one ściśle związane z określonym stanowiskiem pracy lub rolą w zespole. Uzupełniają one kompetencje zawodowe.
- Kompetencje korporacyjne – są charakterystyczne dla wszystkich pracowników danej organizacji, dzięki czemu budowana jest spójna kultura organizacyjna.
- Kompetencje związane z procesem myślenia – myślenie analityczne, uczenie się, rozwiązywanie problemów.
- Kompetencje z procesem odczuwania – umiejętności interpersonalne, elastyczność, budowanie relacji.
- Kompetencje związane z procesem działania – planowanie, organizowanie, orientacja na wyniki.
Bibliografia:
[1] Zbiegiem- Maciąg L. (red.), Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem, s. 979- 974
[2] Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006, s. 99