Program szkolenia obejmie następujące bloki
1.Świadomość i inteligencja kulturowa w biznesie
W tym bloku uczestnik dowie się:
- jako rolę pełni m.in. świadomość i inteligencja kulturowa
- dowie się jak rozwijać inteligencję międzykulturową
- dowie się czym są zjawiska takie jak „cross-cultural code switching”; „innate global bias”, czym charakteryzuje się „global mind-set”
2.Kultura - wartości, normy i postawy
W tym bloku poznamy m.in.:
- wartości, normy i postawy stojące za zachowaniami przedstawicieli
odmiennych kultur
- praktyczne ćwiczenia i formularze pozwolą nam zrozumieć jak kultura kształtuje i wpływa na: zachowania komunikacyjne, pracę w grupie, motywację itd.
3. Rola stereotypów kulturowych w biznesie
Stereotypy prowadzą do zmniejszenia wydajności, niezadowolenia klientów i zmniejszonych przychodów.
W tym bloku uczestnicy dowiedzą się:
- jaki pułapki niesie ze sobą posługiwanie się stereotypami
- jaki koszty ponosi z tego tytułu menedżer o organizacja
- w jaki sposób bronić się przed stereotypowaniem
Ten fragment warsztatów pozwala również na zerwanie ze stereotypowymi, utartymi schematami myślenia i rozwija kreatywne podejście do rozwiazywania problemów.
4. Podziały kultur biznesu
W tym bloku uczestnik dowie się w jaki sposób szybko i skutecznie wykorzystać
wymiary kulturowe do profilowania zachowań partnerów biznesowych
Jest to jedna z najważniejszych umiejętności, która pozwoli zaoszczędzić mnóstwo
czasu i w ogromnym stopniu wpływa na skuteczność działań menedżera.
5. Międzykulturowe umiejętności komunikacyjne
Kultura wpływa na negocjacje na bardzo wielu płaszczyznach i w bardzo wiele sposobów. Ten blok pozwoli zrozumieć uczestnikom jak różne systemy kulturowe prowadzą do powstawania odmiennych narodowych stylów komunikacji.
W tym bloku omówimy m.in.:
- pułapki komunikacyjne związane z odmiennymi normami kulturowymi,
- przeanalizujemy w jaki sposób kultura kształtuje komunikację werbalną
- przenalizujemy rolę języka w kontekście komunikacji międzykulturowej i
przyjrzymy się pułapkom dotyczącym komunikacji niewerbalnej na styku kultur
- emocje w komunikacji międzykulturowej
6.Rozwiązywanie konfliktów i negocjacje pomiędzy przedstawicielami odmiennych kultur
Dowiedzą się w jaki sposób kultura komplikuje i utrudnia proces negocjacji. Uczestnicy warsztatów nauczą się planowania negocjacji międzykulturowych, sporządzania strategii negocjacji i doboru odpowiednich taktyk w zależności o kultury partnerów, z którymi będą negocjować. Uczestnicy warsztatów dowiedzą, w jaki sposób kultura wpływa na dobór środków perswazji i nauczą się skutecznie opierać manipulacjom w trakcie trwania negocjacji. Staną się osobami, które będą mogły efektywnie wykorzystywać narzędzia perswazji i wywierać wpływ na partnerów biznesowych i współpracowników pochodzących z różnych kręgów kulturowych. Uczestnicy zapoznają się z architekturą negocjacji międzynarodowych. Poznają triki i tajniki negocjacji międzykulturowych. Ponadto dowiedzą się w jaki sposób rozwijać swoje umiejętności by stać się wytrawnym negocjatorem.
W tej części uczestnicy zapoznają się z unikatowymi wynikami badań międzynarodowych zestawiających polski styl negocjacji ze stylami wybranych krajów m.in. USA i Chin (nie są one dostępne na rynku).
W tym bloku omówimy m.in.:
- dynamika konfliktu międzykulturowego
- modele zarządzania konfliktem międzykulturowym
- style zarządzania konfliktem
- negocjacje międzykulturowe: charakterystyka i dynamika procesu
- profile negocjatorów z innych kultur
- profil polskiego negocjatora
7. Prezentacje biznesowe w ujęciu międzykulturowym
Różnice kulturowe występujące na świecie i charakteryzujące różne grupy
narodów mają istotny wpływ na sposób postrzegania świata i komunikowania się co naturalnie przekłada się na odmienne sposoby prowadzenia prezentacji.
Aby zwiększyć swoją skuteczność w tym obszarze należy posiąść umiejętność
poprawnego stosowania narzędzi perswazyjnych i zmiany postawy drugiej strony.
8. Specyfika współpracy w zespołach wielokulturowych
Jednym z głównych źródeł, z których można budować wartość dodaną w zespole
projektowym są różnice istniejące pomiędzy ludźmi, wliczając w to różnice kulturowe. Współpraca i zarządzanie zespołami projektowymi to obecnie jedna z krytycznych kompetencjimenedżerskich. Chociaż charakter projektów jest bardzo zróżnicowany, jedno co łączy je wszystkie, to skuteczna komunikacja.
- Komunikacja i percepcja w zespołach wielokulturowych
- Konflikt w zespołach wielokulturowych
- Perswazja w zespołach wielokulturowych
9. Polacy w oczach innych kultur
10. Profile innych kultur
W trakcie trwanie szkolenia zapoznamy się z profile, wskazówki i strategiami komunikacji dla krajów takich jak m.in.: Chiny, Indie, USA, Niemcy, Kraje arabskie, Skandynawia i wiele innych