STRATEGIA: KROK 1
PLANOWANIE GRUP DOCELOWYCH
Insight – wiedza o umyśle odbiorcy komunikacji, zrozumienie schematów zachowania i zrozumienie motywacji. Prawidłowe rozumienie grup docelowych i projektowanie ich zachowania to największy problem polskich firm. Nawet duże koncerny, dysponujące przekrojowymi badaniami popełniają często katastrofalne błędy podczas określania grup docelowych.
Ogromna większość nieudanych kampanii reklamowych i działań marketingowych w mediach tradycyjnych i cyfrowych spowodowana jest brakiem w wiedzy o grupach docelowych.
1. Błędy w tworzeniu insightów:
- Słabe rozpoznanie i opis grup docelowych to gwarancja porażki.
- Pobieżne opisy grup docelowych - plaga w polskim marketingu.
- Demografia grup docelowych to za mało.
- Psychografia grup docelowych to za mało.
- Badania pobieżnie interpretowane jako źródła błędów.
2. Dobry insight jako potężna broń w walce konkurencyjnej.
- Z czego się składa dobry insight?
- Jak skutecznie interpretować badania grup docelowych?
- Marzenia i aspiracje grup docelowych – praktyczne wykorzystanie.
- Życiowe wartości grup docelowych – praktyczne wykorzystanie.
- Obawy i nadzieje grup docelowych – praktyczne wykorzystanie.
- Napięcia emocjonalne grup docelowych – praktyczne wykorzystanie.
- Liderzy opinii dla grup docelowych – praktyczne wykorzystanie.
- Jak dobrze opisywać grupy docelowe w strategii marketingowej?
Ćwiczenia: Analiza badań w grupach.
Ćwiczenia: Budowa planów insightów w grupach.
Ćwiczenia: Analiza grup docelowych i ich zachowań w grupach.
Rozwiązywanie problemu: Docieranie do powodów zachowań grup docelowych.
Rozwiązywanie problemu: Prawidłowa segmentacja grup docelowych.
STUDIA PRZYPADKU (PONAD 20):
- Realizacje międzynarodowe trenera – case studies.
- Wybrane najlepsze realizacje: światowi liderzy komunikacji marketingowej
- Wybrane błędne realizacje: Polska i świat
STRATEGIA: KROK 2
PLANOWANIE CELÓW I ZACHOWAŃ ODBIORCÓW
Każda strategia marketingowa to praktyczny plan zmiany zachowania konsumentów, aby realizować cele biznesowe firmy. Po poprawnym zrozumieniu i przedstawieniu profilu oraz segmentów odbiorców działań marketingowych i reklamowych można przejść do najważniejszego etapu planowania strategii marketingowej, czyli określeniu celów połączonych z wpływem na grupy docelowe.
Stratedzy planują sposoby wpływu na opinie i zachowanie konsumentów wykorzystując komunikację marketingową online i offline. We współczesnym marketingu istnieje ogromna liczba możliwych interakcji za pomocą dziesiątków mediów. Dlatego, aby uzyskać dobry zwrot inwestycji i efekty rynkowe, najważniejszy jest dobry plan zaangażowania grup docelowych wynikający przede wszystkim z insightu – czyli tego co wiemy o odbiorcach strategii.
1. "Boska cząstka" strategii – Emocje.
2. Cele kognitywne – co ma poznać i zrozumieć konsument?
- Praktyka - wpływ na postawy grup docelowych.
- Praktyka – zmiany opinii grup docelowych.
- Praktyka - cele wizerunkowe a wyobrażenie marki.
3. Cele behawioralne – co ma zrobić konsument?
- Praktyka Call-To-Action – komunikaty wzywające do działania online/offline.
- Praktyka – techniki perswazyjne w reklamach TV.
- Praktyka – techniki perswazyjne w reklamach internetowych typu display.
- Praktyka – techniki perswazyjne w reklamach społecznościowych (social media).
- Praktyka – techniki perswazyjne w reklamach mobilnych.
- Praktyka – połączenie technik perswazyjnych online/offline/mobile.
4. Cele społeczne (międzyludzkie) – opinie, którymi dzieli się konsument.
- Wpływ opinii w grupie VS reklama.
- Reputacja marki kontra obraz marki kreowany przez reklamę.
- Wpływ opinii odbiorców w mediach społecznościowych na działania reklamowe.
5. TWORZENIE IDEI STRATEGICZNEJ
- Big Idea kontra Idea Strategiczna
- Zgodność Idei Strategicznej z Brand Equity.
- Idea Strategiczna to podstawa dla kreacji reklamowej/komunikacyjnej.
Ćwiczenia w grupach: Planowanie celów kognitywnych.
Ćwiczenia w grupach: Planowanie celów behawioralnych.
Ćwiczenia w grupach: Planowanie celów społecznych.
Rozwiązywanie problemu: Przełamanie sztampowych, wtórnych idei strategicznych.
Rozwiązywanie problemu: Niewłaściwy dobór celów w mediach cyfrowych.
STUDIA PRZYPADKU w tym:
- Realizacje międzynarodowe i Polskie trenera.
- Wybrane najlepsze realizacje: światowi liderzy komunikacji marketingowej
- Wybrane błędne realizacje: Polska i świat
STRATEGIA: KROK 3
PLANOWANIE KANAŁÓW KOMUNIKACJI I MEDIÓW
Media w strategii marketingowej i reklamowej (online+offline) – praktyka na współczesnych rynkach.
Kiedy mamy przygotowany insight i cele marketingowe, czas na wybór nośników realizujących te cele. Ten dział szkolenia jest kluczowy w zrozumieniu technik budowania strategii. Pozwala nabrać dobrych nawyków w myśleniu o mediach we współczesnym, skomplikowanym marketingu i ustrzec się poważnych błędów.
We współczesnym świecie, gdy każdy – z dziesiątków interaktywnych sposobów komunikacji, każdy kontakt z konsumentem - może zakończyć się sprzedażą planowanie wykorzystania mediów w strategii jest zadaniem bardzo wymagającym. Specjalistyczna wiedza, konieczna do planowania strategii marketingowych powiększa się każdego roku a reklamodawcy zasypywani są ofertami nowych rozwązań cyfrowych i tradycyjnych.
Z powodu zalewu działów marketingu nowymi rozwiązaniami mediowymi powoduje to często zamknięcie się firm na nowe możliwości (syndrom "korzystamy tylko z tego co znamy") lub przeciwnie – powoduje to chaos i poczucie, że budżety reklamowe "nie pracują tak jak kiedyś". Podczas tego działu, ćwiczymy prawidłowy dobór form mediowych dla maksymalizacji skuteczności strategii marketingowej.
Sekcja szkolenia zawiera tematy oparte w 100% na praktyce – w tym:
- Nie istnieje komunikacja marketingowa wyłącznie offline.
- Nie istnieje komunikacja marketingowa wyłącznie online.
- Dobór mediów w strategii marketingowej – plan i praktyka.
- Planowanie połączenia marketingu online+offline – plan i praktyka.
- Całość komunikacji w mediach jako tzw. przepływ odbiorców (user-flow).
- 4C czyli planowanie według zasady Catch, Connect, Close, Continue.
- Zastosowanie i rola social media w marketingu.
- Zastosowanie i rola video w marketingu.
- Content marketing – scenariusze praktycznego zastosowania.
- eCommerce to znakomity kanał komunikacji marketingowej!
- Sprzedaż poprzez wszystkie kanały cyfrowe (m. in. social, video, mobile) jest możliwa – unikalna, autorska metoda planowania zaangażowania odbiorców, tzw. Dispersed Tactics.
- Zastosowanie internetowych reklam display i video w planie strategii marketingowej.
- Zastosowanie reklam w różnych urządzeniach i nośnikach cyfrowych.
- Umiejscowienie komunikacji marketingowej i reklamowej online – wydawcy, powierzchnie.
- Przenikanie mediów w praktyce – event, TV, social, video, prasa, outdoor.
Ćwiczenia w grupach: Planowanie wykorzystania mediów zintegrowanych (online+offline)
Ćwiczenia w grupach: Planowanie strategii mediów i przepływu konsumentów przez media (user flow) w technice 4C.
Ćwiczenia w grupach: Planowanie skutecznych form reklamowych i kreacji w mediach cyfrowych – media typu display (np. Bannery, mikroserwisy, media społecznościowe + eCommerce).
Rozwiązywanie problemu w grupach: Zmiana organizacji i roli mediów po wdrożeniu strategii.
Rozwiązywanie problemu w grupach: Zmiana niewłaściwego doboru mediów i kreacji reklamowej podczas trwania kampanii.
STUDIA PRZYPADKU w tym:
- Realizacje międzynarodowe i Polskie trenera.
- Wybrane najlepsze realizacje: światowi liderzy komunikacji marketingowej
- Wybrane błędne realizacje: Polska i świat
STRATEGIA: KROK 4
MIERZENIE EFEKTYWNOŚCI
Pomiar efektywności i wnioski z danych badawczych to bezcenny zasób know-how firmy.
Pomiar skuteczności umożliwia dobre wnioskowanie dotyczące pozycji marki na rynkach i jest stosowane jako bezcenna lekcja firmy na przyszłość. Prawidłowe pomiary dostarczają znakomitych informacji o grupach docelowych. Dobra analiza efektów umożliwia wdrożenie poprawek lub zmian reklamowych w trakcie trwania kampanii.
- Oszacowanie skuteczności w mediach offline (TV, radio, prasa, OOH).
- Oszacowanie skuteczności w mediach ocyfrowych na podstawie parametru głębokości eksploracji.
- Oszacowanie skuteczności działań w mediach społecznościowych.
- Rozumienie danych Google Analytics.
- Wnioskowanie z danych w czasie trwania kampanii.
- Opracowanie tzw. Learnings – wnioski na przyszłe realizacje strategii.
Ćwiczenia w grupach: Planowanie skuteczności oddziaływania w marketing mix.
Ćwiczenia w grupach: Planowanie mierników sukcesu w kanałach internetowych.
Rozwiązanie problemu: Zmniejszanie współczynnika porzucania odwiedzin serwisów internetowych – redukcja tzw. Bounce Rate.
STUDIA PRZYPADKU:
- Realizacje międzynarodowe i Polskie trenera – case studies.
- Wybrane najlepsze realizacje: światowi liderzy komunikacji marketingowej
- Wybrane błędne realizacje: Polska i świat