PROGRAM SZKOLENIA
1. Zapoznanie się uczestników: integracja grupy, przedstawienie celów szkolenia.
2. Rola i funkcja asertywności w miejscu pracy i w życiu osobistym:
3. Rola empatii w komunikacji asertywnej, uległej i agresywnej:
- Porównanie różnych stylów komunikacji, z naciskiem na znaczenie empatii.
4. Przekonania wewnętrzne i blokady mentalne:
- Praca z krytykiem wewnętrznym
- Transformacja niewspierających przekonań
- Lista praw zawodowych i osobistych
- Zależność emocjonalna – nieświadoma przeszkoda w wyrażaniu postawy asertywnej
- Moja granica kończy się tam, gdzie zaczyna się Twoja
5. Komunikacja werbalna, czyli komunikacja bez przemocy (NVC):
- Świadomość myśli (obserwacja vs interpretacja i ocena)
- Świadomość emocji (uczucia vs. uczucia rzekome)
- Świadomość potrzeb (działanie vs. zamrożenie, unikanie, atak)
6. Rola komunikacji niewerbalnej w wyrażaniu asertywności
- Jak gesty, mimika i ton głosu wpływają na percepcję naszej asertywności.
7. Masz wybór, czy zawsze warto stosować tylko postawę asertywną?:
- Asertywność dla siebie
- Asertywność dla innych
8. Trudne rozmowy a postawa asertywna:
- Jak radzić sobie w sytuacji konfliktowej?
- Jak umiejętnie wyrazić swoje zdanie?
- Jak wyrażać skuteczną pochwałę?
- Jak stosować konstruktywną informację zwrotną?
9. Panel dyskusyjny:
Wymiana doświadczeń, analiza case studies, pytania i odpowiedzi.
10. Podsumowanie:
Przegląd zdobytej wiedzy, omówienie postępów, feedback od uczestników, ustalenie dalszych kroków w rozwoju asertywności.
11. Wręczenie certyfikatów